Pages

Saturday 2 April 2011

LAFAZ SAKINAH adakah terbina keluarga sakinah ??

Saat Lafaz Sakinah

Heningnya...
Sunyi suasana...
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya
Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu
 
_________________________________________________________________________________
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Dan Maha Penyayang
 
Usai membaca bait indah ini, Subhanallah dan Alhamdulillah ku panjatkan pada Rabb, Tuhan Semesta Alam.... Dia mengurniakan seorang Isteri yang ku harap solehah buatku dan buat agama tercinta.... Namun seringkali aku bertanya pada diriku yang lemah ini, adakah aku mampu menjadi Imam hidupnya...mampukah aku memimpinnya ke jalan yang benar... "Wahai Tuhan, janganlah kau jadikan rasa cintaku padanya sehingga menjadi hijab pada kedua mataku dalam melihat kesilapannya...Kuatkan aku wahai Tuhan untukku menjadi Imam hidupnya, membimbingnya dengan agama dan kasih sayang............Wahai Tuhan hanya padamu aku mengadu"
 
Masih terkenang saat istikharah itu, dalam sujud hati meminta, dalam kerendahan diri jiwa ini mengharap, dalam syahdu malam perasaan merintih agar Allah tunjukkan jalan, dan kebesarannya telah menemukan jodoh hambaNya.... Alhamdulillah tanpa iringan maksiat dan tipu dunia, dua hati dapat bercinta dengan Kehendak Yang Maha Esa....
 
Namun aku bimbang, akan nasibku di sana..... Apakah aku akan dihadapkan di hadapan Tuhan atas kelemahan dan cuainya aku memimpin seorang wanita bernama isteri...cukupkah agama yang ku beri, benarkah wasilah cinta dan sayang yang kucurahkan.............Tuhan bimbinglah aku dan kami berdua dalam mengecap manisnya usrah yang sakinah dan hidup dalam redhamu........... Syukur Padamu Allah dan segala selawat dan Salam buat Kekasihmu Muhammad S.A.W.  
Assalamualaikum........................

No comments:

Post a Comment