Pages

Thursday 30 June 2011

ISTIQAMAH DI ATAS HIDAYAH ALLAH


TAFSIR AYAT 5 SURAH AL-BAQARAH
أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
5. mereka itulah Yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang Yang berjaya.
أولئك
ayat ini merujuk kepada golongan yang bertaqwa iaitu golongan yang beriman kepada perkara ghaib, mendirikan solat, membelanjakan harta ke jalan Allah…mereka yang beriman kepada kita Allah dan meyakini hari kiamat.[1]
عَلَى هُدًى من ربهم
Bermaksud orang yang tetap diatas petunjuk Allah, golongan ini akan diberikan oleh Allah hidayah yang tidak ada yang dapat menyesatkannya. Sesungguhnya manusia yang dilimpahkan oleh Allah akan hidayahnya, maka tiada kesesatan yang akan menyesatkannya. Begitulah yang banyak tersebut dalam lembaran sirah perjuangan insan bernama Muhammad Rasulullah saw. Sebagai contoh, apabila Dhammad Al-Azdi mendengar ucapan nabi saw yang mengatakan tiada hidayah selain Allah, maka hatinya mendapat hidayah dan terbuka untuk menerima Islam.[2]
  وأولئك هم المفلحون
 Merujuk kepada golongan yang Berjaya dan terselamat dari azab neraka.[3] Dikatakan sebagai “muflihuun” yang bermaksud manusia Berjaya kerana mereka Berjaya menyelamatkan diri dari godaan dan hasutan Syaitan Laknatullah.
Kata Ibnu Jarir At-Tobari, ayat
öNÎgÎn/§ `ÏiB Wèd 4n?tã 7Í´¯»s9'ré&  


Membawa maksud mereka tetap mendapat nur petunjuk dari Allah, pembuktian, taufik dari Allah swt.[4]
Penjelasan
Dalam ayat ke 5 ini, Allah mensifatkan bahawa hambaNya tidak kira bangsa dan keturunan, selagi mana mereka itu memenuhi sifat manusia beriman dan bertaqwa, maka Allah swt akan memberikan ketetapan diatas jalan hidayah. Mereka akan sentiasa istiqamah melalui jalan kebenaran agama Allah tanpa dapat diganggu gugat oleh musuh2 Allah. Sebagaimana disebut dalam tafsiran Ibnu Abbas ra :
حَدَّثَنَـا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، أَنْبَأَ أَبُو غَسَّانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو، وثنا سَلَمَةُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ: فِيمَا حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي مُحَمَّدٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، أَوْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: "﴿أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ﴾ أَيْ: عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِمْ، وَاسْتِقَامَةٍ عَلَى مَا جَاءَهُمْ".
Kemudian Allah swt menceritakan setelah golongan manusia ini mendapat petunjuk Allah swt, maka mereka akan diganjari oleh Allah dengan syurga yang luas terbentang. Dinamakan mereka golongan Berjaya kerana mereka Berjaya mendapatkan segala yang diingini oleh golongan bertakwa dan beriman (syurga). Mereka juga Berjaya meloloskan diri dari apa yang mereka benci dan mereka takuti (neraka)
Inilah anugerah Allah kepada orang beriman yang telah Allah sifatkan dalam 4 ayat pertama surah ini.[5]


حَدَّثَنَـا عِصَامُ بْنُ رَوَّادِ بْنِ الْجَرَّاحِ الْعَسْقَلانِيُّ، ثنـا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ، ثنا أَبُو جَعْفَرٍ الرَّازِيُّ، عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ أَنَسٍ، عَنْ أَبِي الْعَالِيَةِ، قَالَ: "هَذِهِ الأَرْبَعُ الآيَاتِ مِنْ فَاتِحَةِ السُّورَةِ فِي الْمُؤْمِنِينَ".

حَدَّثَنَـا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، أَنْبَأَ أَبُو غَسَّانَ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو زُنَيْجٌ، ثنا سَلَمَةُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ: فِيمَا حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي مُحَمَّدٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، أَوْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ"﴿وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾ أَيِ الَّذِينَ أَدْرَكُوا مَا طَلَبُوا، وَنَجَوْا مِنْ شَرِّ مَا مِنْهُ هَرَبُوا".
Kesimpulan :
Hendaklah kita sebagai mukmin dan muslim, berusaha menjadikan kita termasuk dalam darjat manusia bertaqwa dan beriman sebagaimana yang Allah swt sifatkan. Sesungguhnya tiada kemuliaan yang dicari selain dari kemuliaan yang Allah anugerahkan dari cahaya Islam.



[1] Rujuk Tafsir Jalalain
[2] Rujuk Safiyyurrahman Al-Mubarakfuri :- Ar-Raheequl Makhtum
[3] Rujuk Tafsir Jalalain
[4] Rujuk Tafsir Ibnu Kathir
[5] Rujuk Tafsir Ar-Razi

No comments:

Post a Comment