Pages

Sunday 1 January 2012

TUHAN TIDAK LUPA PADA YANG ZALIM

MENGERTIKAH DIKAU JANJI TUHAN.....


إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran. ( An-Nahl ayat 90 )

Dalam keriuhan manusia yang bervariasi menyambut tahun baru, kita diberikan khabar menduka citakan semua pihak. Berlakunya kekerasan yang GANAS yang telah memalukan banyak pihak dari kalangan orang Islam. Kita melihat bahawa peristiwa ini tidak sepatutnya berlaku. Golongan yang selalu kita puji sebagai pewaris negara, dilanyak selanyaknya. Bukan kerana mereka merempit, bukan juga kerana mereka menodai anak dara orang, namun kerana dihati mereka ada rasa ingin kebebasan yang sewajarnya, maka jasad mereka dizalimi sebagaimana hati dan nurani mereka yang telah dilukai.

Ingatlah semua, tangan yang menumpahkan darah mereka, akan ditanya, kaki yang melukai wajah dan badan mereka akan dipersoalkan......di mana? pada siapa? jawabnya di mahsyar, dihadapan Allah, Hakim Yang Maha Adil yang tidak dapat dibeli dan disuap. Tuhan yang Mulia dengan asma' dan sifatnya....maka janganlah hari ini kita berbuat sesuatu dengan bebas seperti tiada yang melihat dan memerhati... ingatlah pesan Tuhan :

وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَئِكَ مَا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ
Dan sesungguhnya orang-orang yang membela diri sesudah teraniaya, tidak ada suatu dosa pun atas mereka. (As-Syuura ayat 41)

Kamu kebal kerana kamu ada pembela dunia, namun orang teraniaya punya Maha Pembela Dunia dan Akhirat. Mungkin kamu selesa dunia, namun akhirat pasti kau merana. Jadilah Mu'min yang punya perasaan...jika anak muda itu bersalah, gunalah peraturan dan undang2 sewajarnya yang kau selalu sebut sebagai 'patuh'. Janganlah mereka dilayan seperti anjing jalanan, yang mengotorkan agama dan bangsa. Fikirkanlah...


' Insan ini akan menuntut pembelaan dihadapan Allah '

Akhirnya marilah kita sama-sama mendoakan keselamatan buat manusia mu'min yang cinta dan ingin membela agama...Janji Tuhan tidak pernah menipu dan ia bukan omongan kosong seperti lidah mereka yang merayu....

وَلا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan. ( Surah Huud ayat 113 )

*Cenderung kepada orang yang zalim maksudnya menggauli mereka serta meredhai perbuatannya. Akan tetapi jika bergaul dengan mereka tanpa meredhai perbuatannya dengan maksud agar mereka kembali kepada kebenaran atau memelihara diri, maka dibolehkan.


ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR WA LILLAHIL HAMD

No comments:

Post a Comment